Inspectieloket Jeugd voor gemeenten gestart

Op 1 januari 2015 is het Inspectieloket Jeugd voor gemeenten van start gegaan. Gemeenten zijn sinds die datum verantwoordelijk voor het gehele jeugddomein.

Via de website van Inspectieloket Jeugd kunnen gemeenten:

  • al hun vragen, signalen en meldingen kwijt over het jeugddomein;
  • veel gestelde vragen over toezicht op het jeugddomein terug vinden;
  • toezichtinformatie van inspecties vinden over het jeugddomein;
  • nieuwe aanbieders van jeugdhulp melden.

Het Inspectieloket Jeugd biedt gemeenten de mogelijkheid op één plek alle vragen over het jeugddomein te stellen en vormt daarnaast één aanspreekpunt vanuit alle vijf de jeugdinspecties (Inspectie Jeugdzorg, Inspectie voor de Gezondheidszorg, Inspectie Veiligheid en Justitie, Inspectie van het Onderwijs en Inspectie SZW) naar gemeenten. Dit is vastgelegd in het afsprakenkader tussen gemeenten en de rijksinspecties.

Verantwoordelijkheid van gemeenten voor jeugdzorg

Vanaf 1 januari 2015 geldt de nieuwe Jeugdwet en zijn gemeenten verantwoordelijk voor alle jeugdhulp. Hieronder valt bijvoorbeeld JeugdzorgPlus (gesloten jeugdzorg), de geestelijke gezondheidzorg voor jeugdigen (jeugd-GGZ), de zorg voor jeugd met een licht verstandelijk beperking (jeugd-LVB), de jeugdbescherming en de jeugdreclassering.

Met de nieuwe Jeugdwet moet voorkomen worden dat ouders en jeugdigen verdwalen in het systeem. Het nieuwe stelsel kent door één wettelijk kader en één financieringssysteem voor de jeugdzorg meer doelmatigheid. Door vermindering van regels en bureaucratie wordt integrale zorg bij meervoudige problematiek beter mogelijk.