Veiligheidsregio’s moeten zich voorbereiden op crises zodat zij die zo goed mogelijk kunnen bestrijden als die zich voordoen. Daarom zijn de 25 veiligheidsregio’s actief bezig hun crisisbeheersing te versterken. Daarbij ziet de Inspectie Justitie en Veiligheid (Inspectie JenV) wel een risico omdat zij afzonderlijke plannen en verschillende crisisstructuren opstellen. Die verschillen kunnen hun samenwerking bij crisisbeheersing bemoeilijken.

De rijksoverheid heeft vorig jaar zomer de Landelijke Agenda Crisisbeheersing (LAC) uitgebracht. Daarin geven ministeries, veiligheidsregio’s en de openbare lichamen in Caribisch Nederland aan hoe zij zich samen gerichter gaan voorbereiden op crises. Doel is de aanpak ervan te verbeteren.

De Inspectie JenV vindt het positief dat de regio’s actief bezig zijn de crisisbeheersing te versterken. Ze werken daarbij op verschillende manieren samen, onder meer door kennisuitwisseling en bij het inrichten van dashboards waarin informatie voor hulpdiensten staat.   

Tegelijkertijd hebben de veiligheidsregio’s individueel veel ruimte om de agenda-uitwerking naar eigen inzicht te doen omdat de LAC niet aangeeft hoe zij dit voor zichzelf moeten doorvertalen. Diverse regio’s hebben inmiddels verschillende crisisstructuren en bijbehorende termen uitgewerkt. Die verschillen kunnen de samenwerking bij een crisis bemoeilijken. Daarmee bestaat het risico dat de maatregelen van individuele regio’s eerder leiden tot een verslechtering dan een verbetering van de crisisbeheersing.

Het is moeilijk om gezamenlijk regie te voeren op het doorvoeren van de LAC, aldus de Inspectie JenV. Elke regio legt apart verantwoording af aan de gemeenteraden in hun gebied over de manier waarop ze de agenda uitwerkt. Een allesomvattend overzicht van alle initiatieven, projecten en programma’s ontbreekt. Daardoor is het moeilijk zicht te houden op alle ontwikkelingen.

Van 14 van de 25 veiligheidsregio’s heeft de Inspectie JenV ontwikkelplannen ontvangen die hun crisisbeheersing moeten versterken. Wat die verschillende plannen in de praktijk concreet aan resultaten moeten opleveren, is niet scherp omschreven. Van de overige 11 veiligheidsregio’s blijft het onduidelijk hoe zij planmatig aan de slag gaan met de LAC. 

Aanbevelingen

Adequaat samenwerken bij de dreiging en aanpak van een crisis vereist volgens de Inspectie JenV het opzetten van gelijksoortige crisisstructuren en het gebruik van dezelfde termen. Zij beveelt de bewindspersonen van het ministerie van Justitie en Veiligheid daarom aan ervoor te zorgen dat dit alsnog wordt opgenomen in de LAC en de herziening van de Wet veiligheidsregio’s. Zij moeten er ook op aansturen dat er een centraal overzicht komt van alle lopende en geplande initiatieven. Op basis van dat overzicht kan dan regie worden gehouden op invoering van de LAC. 

Elke veiligheidsregio moet de LAC-ambities in haar ontwikkelplannen verwerken. Daarbij dient volgens de Inspectie JenV vermeld te worden welke doelen ermee behaald moeten worden. De regio’s moeten er samen op letten dat hun gehanteerde begrippen en crisisstructuren gelijk zijn en niet uiteen lopen. 

De Inspectie JenV blijft volgen hoe de veiligheidsregio’s hun crisisbeheersing versterken, zowel regionaal als nationaal. Eerder dit jaar constateerde de Inspectie JenV dat de regio’s niet samen oefenen op een grote, langdurige stroomuitval. Terwijl de regio’s wel beseffen dat zo’n uitval kan plaatsvinden.

Beeld: © Martine Hoving / ANP