Hoe ziet regulier toezicht er uit?

De basis van regulier toezicht is contact tussen Inspectie en organisaties. Dat kan een locatiebezoek zijn, inclusief gesprekken met bestuurders, medewerkers, (interne) toezichthouders of medezeggenschap en cliënten, maar ook bijvoorbeeld het opvragen van kwantitatieve of kwalitatieve informatie. De aard en frequentie van dit contact is mede-afhankelijk van de taak, aard en omvang van een organisatie of keten.

De Inspectie licht toe waarom, wat en hoe zij haar regulier toezicht inricht. Wanneer de Inspectie langskomt, hebben inspecteurs wettelijke bevoegdheden. Dit betekent dat de wet inspecteurs zoveel mogelijk in staat stelt om de voor hen relevante informatie te verzamelen door het betreden van gebouwen, inzien van dossiers of interviewen van personen. In de regel kondigt de Inspectie een bezoek aan, maar zij kan ook onaangekondigd langskomen als daar aanleiding toe is.

Als het gaat om het ophalen van informatie valt te denken aan onderwerpen als: 

  • Knelpunten en uitdagingen van organisaties (incl. ketens);
  • Prestaties van organisaties ten opzichte van hun maatschappelijke opgave;
  • De relatie tot burgers/cliënten;
  • Aanpak van eerdere (Inspectie) aanbevelingen (ook die van derden) door de organisaties; 
  • Interne evaluaties, onderzoeken en rapportages, bijvoorbeeld na incidenten;
  • Reflectie op (aanpassingen van) uitvoeringsbeleid + trends; 
  • Onderwerpen die door de organisaties worden ingebracht.

De Inspectie betrekt hierbij ook kernindicatoren over de organisatie(s) zoals bijvoorbeeld informatie over/uit intern toezicht, werkvoorraden, ziekteverzuim en financiële reserves. Deze informatie biedt de Inspectie op hoofdlijnen inzicht in de algehele staat van een organisatie en mogelijke risico’s in de uitvoering.

Het aspect controleren is vooral aan de orde bij het handhavingstoezicht dat de Inspectie uitvoert bij het Experiment Gesloten Coffeeshopketen  de Wet Kwaliteit Incassodienstverlening en de Wet CC III . Dit laat onverlet dat de Inspectie ook bij andere organisaties na kan gaan of er overeenkomstig de geldende normen wordt gehandeld.